Flemish Northern Renaissance Painter, ca.1485-1540 Related Paintings of CLEVE, Joos van :. | This detail of a painting of Francis I | The Holy Family fdg | The communion | The Lamentation of Christ with the Last Supper(predella) and Francis Receiving the Stigmata(mk05) | Death of the Virgin df | Related Artists:
campigenjohan krouthenfödd 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen.
SPADA, LionelloItalian Baroque Era Painter, 1576-1622
Italian painter, active mainly in Emilia. His signature was an L placed across a sword [Ital. spada=sword]. His work shows influence of the grand manner of the Carracci, as in The Burning of Heretical Books (San Domenico, Bologna), and of Caravaggio's naturalism, seen in dramatic religious and genre scenes such as The Way to Calvary (Parma). In his late works his manner became softer and warmer under Correggio's influence. An example is The Marriage of St. Catherine (Parma).